Infolinia: +48 790 033 100 | +48 22 224 67 39

Dlaczego soki?


Coraz powszechniejsza staje się świadomość, że soki to najzdrowszy sposób gaszenia pragnienia. Jednocześnie ich picie nie tylko doskonale gasi pragnienie, ale także - i przede wszystkim - dostarcza organizmowi wielu bardzo cennych substancji.


sok pomarańczowy

Zawierają one bowiem dużo pełnowartościowych składników, łatwo przyswajalne cukry, tłuszcze, białka, świeże enzymy, antybiotyki, hormony, witaminy i biopierwiastki.

Świeży sok zawiera także wysokiej jakości wodę organiczną, potrzebną komórkom i tkankom.

Działanie soków na organizm człowieka sprowadza się przede wszystkim do oczyszczania płynów organicznych, do pobudzania czynności żołądka i wątroby. Szczególnie jest to istotne u ludzi chorych na gościec i dnę.


Dużym atutem terapii sokami jest wbrew pozorom prostota jej przygotowania. Soki z ziół naturalnych, owoców lub warzyw przyrządzamy z surowców zebranych z dala od dróg, ciężkiego przemysłu i dużych środowisk miejskich. Surowiec należy myć pod bieżącą wodą i wyciskać z niego sok.

Sok przygotowany w ten sposób zazwyczaj możemy przechowywać w lodówce, nie dłużej jednak niż 1-2 dni. Należy jednak mieć na uwadze, że sok przygotowany bezpośrednio przed wypiciem jest o wiele bardziej wartościowy.

Soki warzywne i owocowe oraz inne pokarmy płynne trawimy lepiej niż pożywienie stałe (zarówno surowe, jak i gotowane). Liczy się to, co zostało strawione i przyswojone, a nie to, co zjedliśmy. Jeżeli organizm nie przyswaja składników mineralnych zawartych w pokarmach, to będą w nim występowały chemiczne niedobory.

Jakie są najważniejsze zalety świeżych soków, dlaczego warto je pić:

  • Nigdy nie ma obaw, że przedawkujemy, którąś z witamin czy soli mineralnych.

    Jeśli nawet wypijemy zbyt dużą dawkę dzienną soku, to nadmiar i tak wydalimy wraz z moczem.

  • Wszystkie soki posiadają biologicznie czynne enzymy, które „pilnują" przemian biochemicznych w ustroju. Zawierają także substancje kleikowate, które służą zdrowiu.
  • Zawarte w sokach związki występują w postaci zjonizowanej, co zapewnia organizmowi utrzymanie właściwej równowagi kwasowo-zasadowej.
    Stanowi to pewnego rodzaju zabezpieczenie przed nowotworami.
  • Substancje zawarte w sokach trafiają do krwiobiegu już po 15 minutach i są przyswajalne prawie w 90%.
  • Jedna szklanka soku owocowo-warzywnego dostarcza nam aż 6 g wartościowego białka
  • Soki są zasobne w substancje budulcowe (odnawiające komórki).
  • Oczyszczają organizm z toksyn (także bakteryjnych) i szkodliwych produktów rozpadu w przemianie materii, jakimi są chlorki i mocznik.
  • Przy  odchudzających terapiach sokami są niezastąpione, ponieważ ułatwiają trawienie tłuszczów; są źródłem błonnika i pektyn, mają niską wartość kaloryczną.
  • Soki neutralizują wolne rodniki, które są odpowiedzialne za np. powstawanie nowotworów, przedwczesne starzenie się i wiele innych schorzeń.
  • Regenerują krew i odmładzają gruczoły i organy wewnętrzne. Doskonale wpływają na oczy, zapobiegają między innymi zaćmie.
  • Zapewniają właściwe nawilżanie skóry. Są niezastąpione dla włosów i paznokci.


Organizm potrzebuje do życia ENERGII.


Jej źródłem jest pożywienie, woda, słońce i powietrze (tlen).

Składniki te tworzą „żelazny” bilans energetyczny naszego ciała, w którym największą rolę spełnia żywność i na nią też mamy największy wpływ
Najważniejsze składniki odżywcze, które znajdują się w żywności i są niezbędne dla prawidłowego bilansu energetycznego to:

  • Woda
  • Proteiny (białka) – zasadnicze dla dobrego zdrowia
  • glowodany – źródło energii
  • Tłuszcze – ważny komponent komórkowy
  • Witaminy – esencja życia
  • Minerały – niezbędne dla krwi, kości i funkcji komórkowych


Wnioski:

Po pierwsze całe pożywienie przyjmowane przez człowieka jest zamieniane w formę półpłynną. Organizm na ten cel wydatkuje dużą ilość energii, którą mógłby przeznaczyć na procesy samoregulacji i samoleczenia.

Po drugie sok to„ organiczna” woda i zawarte w niej wszystkie wyżej wymienione składniki niezbędne do życia w najłatwiej przyswajalnej przez organizm formie organicznej.

Po trzecie nie ma innej drogi dostarczenia organizmowi wszystkich w/w składników odżywczych. W celu dostarczenia odpowiedniej ilości składników odżywczych, musielibyśmy zjeść sporą ilość surowych warzyw, w przypadku beta karotenu jest to 5 do 7 średniej wielkości marchewek.

Po czwarte sok ze świeżych warzyw i owoców jest bardzo bogaty w potas i zawiera śladowe ilości sodu. Bilans sodu i potasu w organizmie jest kluczowym warunkiem zdrowia. Zachwianie tego bilansu poprzez nadmierną ilość sodu i zbyt małą potasu, jak pokazują badania kliniczne prowadzi w prostej linii do rozwoju komórek rakowych oraz chorób serca, nadciśnienia tętniczego krwi oraz wylewów.

Niestety nie wystarczy ograniczyć ilość sodu (np. poprzez ograniczenie spożycia soli) by obniżyć zbyt wysokie ciśnienie krwi. Towarzyszyć temu musi przyjmowanie potasu. U większości obywateli państw uprzemysłowionych stosunek potasu do sodu [ K:Na] wynosi 1:2.

Zaawansowane badania prowadzone w tych krajach dowodzą, że minimalny stosunek powinien wynosić 5:1 a to jest dziesięciokrotnie więcej niż średnie spożycie. Łatwo więc obliczyć jak wiele potasu jest nam potrzebne skoro w każdym posiłku spożywamy chociażby sól.

Dla przykładu:

Zawartość potasu w mg w 100 g niżej wymienionych surowych warzyw i owoców:

  • Pietruszka 727
  • Brokuły 382
  • Avocado 604
  • Marchew 341
  • Szpinak 470
  • Seler 341


Oczywiście osoby tego świadome przyjmują suplementy w których potas występuje jako składnik. Rozpoznają taką potrzebę po objawach typowych dla drastycznie niskiego poziomu potasu jak: brak koncentracji i uczucie permanentnego zmęczenia, podenerwowanie, osłabienie, arytmia serca, niekontrolowane skurcze mięśni.


Po co kupować takie mikroelementy jak selen, bór lub cynk w sklepach ze zdrową żywnością, skoro nie brakuje ich w świeżych sokach warzywnych i owocowych?


Terapie sokami
pomogą uzupełnić to, czego nam od lat brakowało w codziennym pożywieniu. Problemem nie jest to, co jemy, lecz to, czego nie jemy i czego od dawna nie jedliśmy.

Naszemu organizmowi notorycznie brakuje pewnych substancji.

- Czy mamy wystarczającą ilość cynku, którego obecność pobudza wydzielanie enzymów i podtrzymuje układ odpornościowy?

- Czy nie brakuje nam selenu chroniącego przed rakiem?

-  A co z borem? Bór pomaga przyswajać wapń, ma zatem wielkie znaczenie dla ludzi starszych